ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΑΤΤΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Quote27.08.2009 14:360 people like thisLike
 

ΑΡΧΑΙΟ ΑΤΤΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

 

ΜΗΝΕΣ

 

ΕΚΑΤΟΜΒΑΙΩΝ:

 

Αντιστοιχούσε στον Ιούνη και Ιούλη του Ρωμαϊκού ημερολογίου. Το όνομά του το πήρε από την ΕΚΑΤΟΜΒΗ, Θυσία 100 Βοδιών στον Δία και Απόλλωνα.

 

ΜΕΤΑΓΕΙΤΝΙΩΝ:

 

Αντιστοιχούσε στον Ιούλη και Αύγουστο. Ο δεύτερος μήνας του αρχαίου ελληνικού ημερολογίου, στη διάρκεια του οποίου πραγματοποιούνταν οι μετοικήσεις και συνεπώς η αλλαγή των γειτόνων. Συνέπιπτε με τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο και αποτελούσε την αρχή του νέου οικονομικού έτους, οπότε ξεκινούσαν οι προετοιμασίες για την τέλεση των μυστηρίων. Παράλληλα συνέπιπτε με το τέλος του στρατιωτικού έτους, οπότε εορτάζονταν οι γυμνικοί αγώνες Εξιτήρια. Σύμφωνα με τον Πλούταρχο ο Μ. όφειλε την ονομασία του στο γεγονός ότι τέτοιο μήνα είχε μετοικήσει ο Θησέας από τη Μελίτη στη Διομήδα, ενώ προς ανάμνηση αυτής της μετοίκησης τελούσαν τη γιορτή Μεταγείτνια. Η ισχύς αυτού του μηνός αφορούσε και τα ημερολόγια των νησιών Δήλου, Σάμου, Κω, Καλύμνου και Ρόδου, όπου εορταζόταν η μετοίκηση του θεού Απόλλωνα από τη Δήλο στη Λυκία, γεγονός στο οποίο οφείλεται και η επίκλησή του ως Μεταγείτνιος. Στη Βοιωτία ο ίδιος μήνας ονομαζόταν Πάνεμος, ενώ στις Συρακούσες του Καρνείου μηνός. Πολλά πανηγύρια συνδέονται με αυτόν τον μήνα.

 

ΒΟΗΔΡΟΜΙΩΝ:

 

Αντίστοιχος περίπου προς τον σημερινό Σεπτέμβριο. Αρχικά, κατείχε την τρίτη και κατόπιν την πρώτη θέση του Αθηναϊκού ημερολογιακού έτους, ανάμεσα στους μήνες Μεταγειτνιώνα και Πυανεψιώνα. Την έβδομη μέρα του μήνα εορτάζονταν τα Βοηδρόμια, προς τιμήν του Απόλλωνα Βοηδρόμιου, ως συμπαραστάτη (από το «βοηδρομείν», δηλαδή «βοηθείν») της πόλης.

 

ΠΥΑΝΕΨΙΩΝ:

 

Αντίστοιχος του Φθινοπώρου. Ετυμολογικά έχει ρίζα στη λέξη «ΠΥΑΝΟΣ» (ΚΥΑΜΟΣ=κουκιά) και συναρτάται με την Αγροτική Γιορτή ΠΥΑΝΕΨΙΑ προς Τιμή του Απόλλωνα.

 

ΜΑΙΜΑΚΤΗΡΙΩΝ:

 

Ο πέμπτος μήνας του αρχαίου Αθηναϊκού ημερολόγιου, που αντιστοιχούσε στο σημερινό διάστημα από τα μέσα Οκτωβρίου έως τα μέσα Νοεμβρίου. Ο Αρποκρατίων υποστηρίζει ότι ο μήνας αυτός πήρε την ονομασία του από τον Μαιμάκτη Δία, δηλαδή τον ενθουσιώδη και ανήσυχο Δία, επειδή αυτόν τον μήνα ο Δίας κήρυττε την έναρξη του χειμώνα προκαλώντας αναταραχή στον ουρανό. Σύμφωνα με τον Φώτιο, ο μήνας αυτός ονομάστηκε έτσι από τη μαίμαξη, δηλαδή το τρύγημα των αμπελιών και την παρασκευή κρασιών. Ο Πλούταρχος αναφέρει ότι ο Μ. στην Κέα ονομαζόταν Μαιμακτήρ. Τον μήνα αυτόν οι αρχαίοι Αθηναίοι διοργάνωναν γιορτές, γνωστές με την ονομασία Μαιμακτήρια, κατά τη διάρκεια των οποίων έκαναν δεήσεις στον Δία, για να είναι ήπιος ο χειμώνας, ενώ οι άνδρες μεταμφιέζονταν σε Βάκχες, Νύμφες και Ώρες, με βαριά πέπλα, και χόρευαν στο θέατρο πανηγυρίζοντας τον ερχομό της νέας εποχής.

 

ΠΟΣΕΙΔΕΩΝ:

 

 

 

ΓΑΜΗΛΙΩΝ:

 

Ο έβδομος μήνας στο Αττικό και στο Δήλιο ημερολόγιο, που συμπίπτει περίπου με την περίοδο 15 Ιανουαρίου – 15 Φεβρουαρίου. Το όνομα  προήλθε από τη συνήθεια να γίνονται οι γάμοι κατά τον μήνα αυτό, που ήταν ιερός της Ήρας Γαμηλίας, προστάτιδας του γάμου. Τον μήνα αυτό τελούσαν και τις γαμήλιες θυσίες και προσφορές. Ο μήνας ίσως να συνδέεται με κάποια ιδιαίτερη γιορτή της Ήρας Γαμηλίας, αν και πουθενά δεν αναφέρεται το όνομα τέτοιας γιορτής. Είναι όμως πολύ πιθανό να πρόκειται για τα Θεογάμια, κατά τα οποία γιόρταζαν τον ιερό γάμο του Δία και της Ήρας.

 

ΑΝΘΕΣΤΗΡΙΩΝ:

 

Ο όγδοος μήνας του Αττικού ημερολογίου. Αντιστοιχεί στο χρονικό διάστημα μεταξύ Φεβρουαρίου και Μαρτίου. Στον Α. τελούσαν τις γιορτές των Ανθεστηρίων και των Διασίων.

 

 

 

 

ΕΛΑΦΗΒΟΛΕΩΝ:

 

Ο ένατος μήνας του αρχαίου Αττικού ημερολογίου, μεταξύ Μαρτίου-Απριλίου. Ονομάστηκε έτσι εξαιτίας των ελαφιών που θυσίαζαν την περίοδο αυτή οι Αθηναίοι για να τιμήσουν τη θεά Άρτεμη

 

ΜΟΥΝΥΧΙΩΝ:

 

Ο δέκατος μήνας του αρχαίου Αττικού ημερολόγιου, που αντιστοιχεί με το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου και το πρώτο του Απριλίου. Πήρε το όνομά του από τη γιορτή των Μουνιχίων, που γινόταν προς τιμή της Μουνιχίας Αρτέμιδας, που λατρευόταν στον Πειραιά. Στα τέλη του 4ου αι. π.Χ., ο μήνας μετονομάστηκε σε «Δημητριώνα», προς τιμήν του Δημήτριου του Πολιορκητή.

 

ΘΑΡΓΗΛΙΩΝ:

 

Ο ενδέκατος μήνας (15 Μαΐου-15 Ιουνίου) του αρχαίου Αττικού ημερολόγιου, η ονομασία του οποίου συνδυάζεται με την εποχή του θερισμού («θέρειν την Γην»). Κατά τη διάρκειά του τελούνταν οι γιορτές Θαργήλια, Βενδίδεια και Πλυντήρια. Οι μέρες που ήταν αφιερωμένες στην τελευταία γιορτή θεωρούνταν αποφράδες. Την ίδια ονομασία έφερε και ένας μήνας του ημερολογίου της Δήλου.

 

ΣΚΙΡΟΦΟΡΙΩΝ:

 

Συναρτάται με την Αρχαία αθηναϊκή γιορτή «ΣΚΙΡΟΦΟΡΙΑ», προς τιμήν της θεάς Αθηνάς. Την τελούσαν στις 12 του μηνός (Ιούνιος - Ιούλιος). Στο διάστημα της γιορτής μεταφερόταν σε πομπή από την Ακρόπολη στην Ιερά Οδό το μεγάλο λευκό σκιάδιο (σκίρον), και κάτω από το σκιάδιο βάδιζαν οι ιερείς που συνόδευαν την πομπή και που κατάγονταν από το γένος των Ετεοβουταδών. Το σκιάδιο ήταν σύμβολο ουράνιας προστασίας εναντίον των ακτίνων του ήλιου, που άρχιζαν να καίνε περισσότερο το μήνα της γιορτής. Σ’ αυτήν, όπως και σε άλλες παρόμοιες γιορτές, υπήρχαν εξιλαστήριες προσφορές και προς άλλους θεούς, γι’ αυτό στην πομπή μετέφεραν και το δέρμα κριού που είχε θυσιαστεί στο Δία, για να εξευμενίσουν το θεό και να αποτρέψουν τον υπερβολικό καύσωνα και τις ζημιές που προκαλούσε στην παραγωγή.

"Και αυτός ο ατίθασος τη θύελλα έψαχνε λες και μες τη θύελλα θε νάβρει τη γαλήνη..."
Quote28.08.2009 01:190 people like thisLike
 

Πολύ ωραία παρουσίαση και ενδιαφέρον θέμα Γιάννη.Δύσκολο όμως μου φαίνεται το αρχαίο αττικό ημερολόγιο, μη σου πω ότι έχει και ελλείψεις.

 

 Ψάχνω για παράδειγμα να βρω που αντιστοιχεί μια ημερομηνία στα τέλη του Νοέμβρη. Με τη σειρά όπως τα έχεις είναι ο Θαργηλίων ως ο ενδέκατος μήνας αλλά δίπλα γράφει 15 Μαιου με 15 Ιουνίου. Πάω λοιπόν παραπάνω στον Μαιμακτηρίων. Αλλά και αυτός δε με καλύπτει πιάνει τον Νοέμβρη μέχρι τα μέσα του. 

 

Εκτός αυτού, κάποιοι μήνες επαναλαμβάνονται. Ο Μάρτιος ας πούμε συμπεριλαμβάνεται σε τρεις μήνες του αττικού ημερολογίου. Ανθεστηρίων, Ελαφηβολέων και Μουνυχίων.

 

Δεν βγάζω άκρη!Laughing

 

 

Quote28.08.2009 15:410 people like thisLike
 

ΓΙΑ ΝΑ ΤΑ ΕΠΑΝΑΛΑΒΩ γιατι το ΛΑΘΟΣ ειναι ΔΙΚΟ ΜΟΥ στην παρουσιαση εκ παραδρομής:

ΕΚΑΤΟΜΒΑΙΩΝ:           23/6-23/7

ΜΕΤΑΓΕΙΤΝΙΩΝ:           24/7-22/8

ΒΟΗΔΡΟΜΙΩΝ:            23/8-22/9

ΠΥΑΝΕΨΙΩΝ:               23/9-22/10

ΜΑΙΜΑΚΤΗΡΙΩΝ:          23/10-22/11

ΠΟΣΕΙΔΕΩΝ:               23/11-22/12

ΓΑΜΗΛΙΩΝ:                 23/12-22/1

ΑΝΘΕΣΤΗΡΙΩΝ:           23/1-20/2

ΕΛΑΦΗΒΟΛΙΩΝ:          21/2-23/3

ΜΟΥΝΙΧΙΩΝ:               24/3-22/4

ΘΑΡΓΗΛΙΩΝ:               23/4-23/5

ΣΚΙΡΟΦΟΡΙΩΝ:           24/5-22/6

Η πρώτη ημέρα κάθε μήνα ονομαζόταν νουμηνία. Κάθε 2-3 χρόνια προστίθετο ένας εμβόλιμος μήνας, ο Ποσειδεών, ώστε η πρώτη ημέρα κάθε μήνα να συμπίπτει κατά το δυνατόν με τη Νέα Σελήνη.

Το αττικό ημερολόγιο πήρε την τελική του μορφή το 430 π.Χ. από το Μέτωνα, γεωμέτρη, αρχιτέκτονα και αστρονόμο, ο οποίος όρισε τους πλήρεις και κοίλους μήνες, καθώς και τα έτη στα οποία θα προστίθετο ο μήνας Ποσειδεών. Αργότερα, το ημερολόγιο του Μέτωνα διορθώθηκε από τον Κάλιππο και τον Ίππαρχο.

Στην αρχαία Αθήνα κάθε μήνας είχε 30 ημέρες (πλήρης μήνας) ή 29 ημέρες (κοίλος μήνας).

Ελπίζω να βοήθησα στη διόρθωση.

"Και αυτός ο ατίθασος τη θύελλα έψαχνε λες και μες τη θύελλα θε νάβρει τη γαλήνη..."
Quote31.08.2009 09:210 people like thisLike
 

Ολα μια χαρά τώρα Γιάννη, μπορώ να πω ότι δεν έχω κανένα κενό και βρήκα και την ημερομηνία που έψαχνα στον ΠΟΣΕΙΔΕΩΝ Laughing

Αυτό που δεν γνωρίζω και είμαι σίγουρη ότι εσύ θα ξέρεις, είναι πως και πότε μεταβήκαμε από το Αττικό ημερολόγιο στο σημερινό.

Quote31.08.2009 16:440 people like thisLike
 

ΤΕΤΗ μου, το ΑΤΤΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ Αποτέλεσε τη ΒΑΣΗ για όλα τα ημερολόγια που ακολούθησαν. Ήταν βασισμένο στην κίνηση της ΣΕΛΗΝΗΣ για αυτό και ακολουθεί τις δικές της φάσεις.


Πως περάσαμε τώρα στα άλλα ημερολόγια ;


Το 146 π.Χ. η ΡΩΜΗ κατέκτησε πολιτικά την Ελλάδα και αυτή η εποχή σηματοδοτεί την ΠΑΡΑΚΜΗ του ΑΡΧΑΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ στην ΕΛΛΑΔΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ.


Το 46 π.Χ. μια σημαντική προσωπικότητα της ΡΩΜΗΣ, Ο ΙΟΥΛΙΟΣ ΚΑΙΣΑΡΑΣ βάζει απ την αρχή με τους επιστήμονες της εποχής του τις βάσεις για ένα καινούργιο ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ, το αποκαλούμενο ΙΟΥΛΙΑΝΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ, το οποίο εξελίχτθηκε το 8 μ.Χ.


Η ΠΡΩΤΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ βρίσκει σε ισχύ το ΙΟΥΛΙΑΝΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ, το οποίο και διατηρεί ακόμα και σήμερα από τους ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΕΣ.


Η Ισχύς του ΙΟΥΛΙΑΝΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ κράτησε μέχρι το 1582 ώσπου οι ΚΑΘΟΛΙΚΟΙ, με τις εξελίξεις της ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑΣ και εισήγηση του ΙΤΑΛΟΥ ΑΛΟΪΣΙΟΥΣ ΛΙΛΙΟΥΣ, θέλησαν να διορθώσουν το "χάσιμο" του ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ και ο ΠΑΠΠΑΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΙΓ' καθιέρωσε την 24η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 1582 το ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΔΥΤΙΚΟ ΓΡΗΓΟΡΙΑΝΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ διορθώνοντας το χρόνο κατά 15 ημέρες, ημερολόγιο που ακολουθούμε μέχρι σήμερα. Κίνητρο για την ΑΛΛΑΓΗ ήταν και ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ του ΠΑΣΧΑ προσπαθώντας να διορθώσουν την ΕΑΡΙΝΗ ΙΣΗΜΕΡΙΑ ανάλογα με τις φάσεις της ΣΕΛΗΝΗΣ.


Το ΓΡΗΓΟΡΙΑΝΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ έγινε σταδιακά δεκτό σε άλλες χώρες μετά το 1700 στον Προτεσταντικό κόσμο, στις Σκανδιναβικές χώρες και στην Βόρεια Αμερική.




η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ της ΑΝΑΤΟΛΗΣ

Η Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία επί αιώνες δεν δεχόταν να χρησιμοποιήσει το Γρηγοριανό ημερολόγιο με τον φόβο μήπως αυτό γίνει αιτία παραπλάνησης του πληρώματος, δηλαδή των πιστών. Όταν το 1582 ο πάπας Γρηγόριος ΙΓ΄ κάλεσε μέσω επιστολής τον πατριάρχη Ιερεμία Β΄ τον Τρανό να το εισαγάγει και στην Ορθόδοξη εκκλησία, ο πατριάρχης δεν το δέχτηκε ύστερα από συνοδική απόφαση, θεωρώντας ότι αποτελεί απόπειρα προσηλυτισμού (!!!)




Με βασιλικό διάταγμα εισήχθη στην Ελλάδα το Γρηγοριανό ημερολόγιο την 1 Μαρτίου 1923 ακριβώς γι' αυτόν το σκοπό. Αλλά λίγες μέρες αργότερα τα πράγματα έμπλεξαν, όταν ήρθε η 25η Μαρτίου και θα έπρεπε να χωριστεί η γιορτή του Ευαγγελισμού από την γιορτή της Εθνεγερσίας. Τότε έγινε σαφές ότι η συνύπαρξη δύο ημερολογίων θα προκαλούσε προβλήματα. Η Εκκλησία της Ελλάδος για να αρθεί το αδιέξοδο, αποφάσισε να χρησιμοποιεί το Γρηγοριανό ημερολόγιο για τις θρησκευτικές γιορτές με εξαίρεση τη γιορτή του Πάσχα. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο συγκατατέθηκε στην αλλαγή με τηλεγράφημα του πατριάρχη Γρηγορίου Ζ΄ της 23 Φεβρουαρίου 1924, το οποίο ανέφερε: «Συνοδική αποφάσει ενεκρίθη οριστικώς προσαρμογή εορτολογίου και πολιτικού ημερολογίου από 10ης προσεχούς Μαρτίου». Έτσι την 10η Μαρτίου 1924 εισήχθη το Γρηγοριανό ημερολόγιο στη χώρα μας και η μέρα αυτή υπολογίστηκε σαν 23 Μαρτίου.


Οι ΑΝΑΤΟΛΙΚΕΣ ΟΡΘΟΔΟΞΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ θρησκευτικά διατήρησαν το ΙΟΥΛΙΑΝΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ και είναι έτσι ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΙΤΕΣ.


Η ΣΟΒΙΕΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ δεν υιοθέτησε αμέσως το ΓΡΗΓΟΡΙΑΝΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ παρά το 1918 για αυτό και η ΟΚΤΩΒΡΙΑΝΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ είναι με το ΙΟΥΛΙΑΝΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ενώ με το ΓΡΗΓΟΡΙΑΝΟ είναι μέσα στον ΝΟΕΜΒΡΗ.


Στην ΚΙΝΑ, έχουν ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΠΕΡΙΟΔΩΝ και όχι αριθμων. Για λόγους πολιτικής ευθυγράμμισης με το λοιπό κόσμο υιοθέτησαν το ΓΡΗΓΟΡΙΑΝΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ και κράτησαν παραδοσιακά το δικό τους πολιτισμικά.


ελπίζω να βοήθησα στο θέμα με την εξέλειξη των ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΩΝ και θα επανέλθουμε στο ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΜΕΤΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ στην ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ με νεώτερο ποστ.

"Και αυτός ο ατίθασος τη θύελλα έψαχνε λες και μες τη θύελλα θε νάβρει τη γαλήνη..."
Quote31.08.2009 22:280 people like thisLike
 

Τα διάβασα δυό φορές και συγκράτησα τα μισά μάλλον Laughing

Απ'έξω τα θυμάσαι Γιάννη αυτά?? Μπράβο σου βρε παιδί μου πραγματικά με εκπλήσεις. Σε ευχαριστούμε που μοιράζεσαι μαζί μας τις γνώσεις σου!

Quote31.08.2009 22:470 people like thisLike
 

Ε....ΟΧΙ και απ' έξω ΤΕΤΗ....!!!!! με τίποτα.....! μονάχα τις γενικότητες. Τα συνολικά γεγονότα. Οι πληροφορίες στις λεπτομέρειές τους είναι απο διάφορες ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΕΣ σχετικές με το θέμα που βάζουμε. Το ψάχνω δηλαδή και μαζεύω πληροφορίες, τις οποίες ομογενοποιώ για να τις μαθαίνουμε ΟΛΟΙ, φυσικά ΚΑΙ ΕΓΩ.....!!!!!

"Και αυτός ο ατίθασος τη θύελλα έψαχνε λες και μες τη θύελλα θε νάβρει τη γαλήνη..."